3 January 2011

Glasvezel in de politiek


In de raadsvergadering van de gemeente Winterswijk van 25 november j.l. wordt door raadslid Ter Horst van de SP een vraag gesteld over de rol van wethouder Gommers als openlijke promotor van het glasvezelnetwerk in de informatiekrant van Glashart. Allereerst hierbij de bijdrage zoals die door Gommers in het reclamekrantje wordt geleverd:



Vervolgens de vraag zoals gesteld in de raadsvergadering en de beantwoording daarvan door de wethouder:



Zoals u kunt zien komt de wethouder er wel heel makkelijk mee weg. Gommers stelt dat hij slechts wil wijzen op een nieuwe voorziening, nl. glasvezel tot aan de woning, die de Winterswijkse burger geboden wordt. Op zich niet veel mis mee, maar de vraag is natuurlijk waarom hij daar per se de reclamekrant van Glashart voor nodig heeft. Dit had toch ook – om elke schijn van partijdigheid te vermijden - heel goed gekund op de informatiepagina van de gemeente in de Winterswijkse Weekkrant?

De wethouder somt in zijn bijdrage aan het Glashartkrantje allerlei zegeningen op die naar zijn mening uitsluitend aan een glasvezelnet voorbehouden zijn. Hij kiest daarmee dus wel degelijk partij voor glasvezel als dé zaligmakende technologie. Dat hij geen voorkeur voor één van de glasvezelproviders heeft uitgesproken, daar mag hij zich dan wel voor op zijn borst slaan, maar dat doet hier helemaal niet ter zake. Dat was ook niet de vraag.

Verder kan je je afvragen of het wel waar is, zoals de wethouder beweert, dat de eventuele aanleg van een glasvezelnet geen financiële consequenties voor de gemeente Winterswijk heeft (*). De gemeente heeft namelijk in 2009 al besloten om € 175.000 ter beschikking te stellen als voorfinanciering voor de eventuele aanleg van een glasvezelnetwerk binnen de bebouwde kom van Winterswijk. De voorwaarde was dat ook de kern van Meddo meegenomen werd. Er is toentertijd een convenant gesloten tussen de gemeente en Reggefiber. In de bestuursrapportage 2009 is te lezen dat het krediet bestaat uit € 100.000 aan kosten voor herstel van de trottoirs en € 75.000 voor het inhuren van toezicht. Er zijn dus voor de gemeente wel degelijk kosten verbonden aan de aanleg van het glasvezelnet! Hoe zit dat? En hoe zit het met dat convenant dat met Reggefiber is gesloten? Wat staat daar precies in? Waarom is de aanvankelijke eis dat ook de dorpskern van Meddo in het project werd meegenomen losgelaten? Dat terwijl in de rest van de Achterhoek vergelijkbare kleine dorpskernen als bv. Velswijk en Keijenborg wel worden meegenomen.

Het is mij bekend dat alle Winterswijkse politieke partijen hun steun hebben uitgesproken voor glasvezel. Dat neemt niet weg dat ze tegenover de burger de verplichting hebben om de zaken kritisch te blijven volgen. In hetzelfde krantje waarin Gommers zijn duit in het zakje doet, bewierookt ook directeur Fons Catau van woningbouwcorporatie De Woonplaats de glasvezelaars. Sterker nog, De Woonplaats is partner in het hele project. In de gemeente Aalten worden alle woningen van De Woonplaats aangesloten op het netwerk. Ik neem aan dat het in Winterswijk niet anders zal gaan. Alle woningen krijgen een aansluiting ongeacht of de bewoners nu wel of niet een abonnement nemen bij één van de providers. Aanleg van glasvezel kost veel geld. Wie gaat dat betalen? Glashart zal het niet voor niets doen. Reggefiber's regiomanager Herman van Voorst, in een vorig leven werkzaam bij De Woonplaats, heeft met oud-collega Catau wellicht een vriendenprijsje afgesproken, maar hoe dan ook, ik neem aan dat De Woonplaats deze rekening zal doorschuiven naar zijn huurders. De gemaakte kosten voor de glasvezelaanleg zullen in de huurprijs verdisconteerd worden. Uitgaande van het feit dat het bewonersbestand van De Woonplaats voor een belangrijk deel bestaat uit ouderen en mensen met een krappe beurs, denk ik dat er relatief weinigen zijn die op een glasvezelaansluiting zitten te wachten. Maar ze krijgen wel allemaal een aansluiting, of ze nu willen of niet, en zullen moeten opdraaien voor de kosten (en de overlast) die dit met zich mee brengt. Is dit wenselijk? Ik mag toch hopen dat de politiek hier nog iets van vindt. Of ben ik te onnozel en is dit 'gewoon' een zaak van de vrije markt?

(*) = ook burgemeester Van Beem bevestigt in zijn nieuwjaarstoespraak op 3 januari 2011 dat er door de gemeente wel degelijk in glasvezel geïnvesteerd wordt!

9 comments:

  1. Wat zit je nou te zeuren man. Wees blij dat er in een glasvezelnetwerk geïnvesteerd wordt. Al dan niet door de gemeente. En daarbij hoef je er niet voor te kiezen, toch? Aan de andere kant komt er een aanbieder bij die niet KPN, ziggo, UPC is. Voor mijn werk heb ik dagelijks met glasvezel te maken en ik vind het een prachtig medium en nee niet voor tv maar voor storage doeleinden. En die 175000 eu is maar een druppeltje op een gloeiende plaat van het totale kostenplaatje. Groet.

    ReplyDelete
  2. Ik ben het met mijn voorganger eens... Ik ben met mijn bedrijf en kantoor aan huis ook afhankelijk van dataverbindingen en zie de komst van glasvezel heel graag tegemoet. Daarnaast zullen ook technische vernieuwingen in prive huishoudens mogelijk worden door glasvezel.

    Ik vind het juist getuigen van klasse dat de gemeente Winterswijk hier de nek voor uit steekt! Complimenten!

    Als antwoord op de vraag die je aan het eind aan jezelf stelt: Waarschijnlijk wel! ;-)

    ReplyDelete
  3. Dat bepaalde bedrijven baat hebben bij glasvezel ontken ik niet. Dat wil nog niet zeggen dat het voor iedere sterveling meerwaarde zal hebben.

    Dat ik vind dat de politiek zich niet moet mengen in iets dat een commerciële aangelegenheid is, is een principiële kwestie. Helaas zie ik wat dat betreft op meer terreinen de grenzen vervagen.

    Een gemeente die in financieel zwaar weer zit, past het al helemaal niet om er ook nog eens geld in te steken.

    Mijn met Coen Moulijn-achtige precisie gegeven voorzet heeft u - wie u ook bent - voorspelbaar doch vakkundig ingekopt. Gefeliciteerd.

    ReplyDelete
  4. De wethouder in kwestie ziet kennelijk het belang voor Winterswijk in glasvezel en neemt zijn plicht om op te komen voor de belangen van zijn medeburgers serieus.
    Ik heb respect voor een politicus die dit doet.
    Het lijkt er een beetje op dat de webmaster liever heeft dat de politiek zich er niet mee bemoeit, zodat we over 5 jaar weer heerlijk kunnen zaniken hoe de politiek de economische vooruitgang heeft tegengehouden.
    De huidige netwerken voldoen niet meer in de nabije toekomst aan de behoefte die wij burgers hebben. Een nieuw netwerk is in mijn optiek geen keuze, maar een noodzakelijk kwaad.

    ReplyDelete
  5. De wethouder in kwestie ziet kennelijk het belang voor Winterswijk in glasvezel en neemt zijn plicht om op te komen voor de belangen van zijn medeburgers serieus.

    Mee eens, maar niet in een commerciële reclameuiting!

    Het lijkt er een beetje op dat de webmaster liever heeft dat de politiek zich er niet mee bemoeit, zodat we over 5 jaar weer heerlijk kunnen zaniken hoe de politiek de economische vooruitgang heeft tegengehouden.

    Ik heb volgens mij nergens beweerd dat de politiek glasvezel moet tegenhouden.

    De huidige netwerken voldoen niet meer in de nabije toekomst aan de behoefte die wij burgers hebben. Een nieuw netwerk is in mijn optiek geen keuze, maar een noodzakelijk kwaad.

    Het bestaande netwerk voldoet nog zeker 10 jaar. Glasvezel is een welkome aanvulling op het aanbod, maar zeker geen absolute noodzaak. Er gebeuren geen rampen als Winterswijk er vanaf zou zien.

    Glasvezel een "kwaad" is volledig voor uw rekening...

    ReplyDelete
  6. Beste Webmaster. Ik heb met interesse uw site gelezen, maar waar haalt u in vredesnaam de wetenschap vandaan dat het huidige kabelnetwerk nog zeker 10 jaar zou voldoen ?
    Ik zie ook een leuk stukje wat u van wikipedia geplukt heeft. Ik neem aan dat u wikipedia kent. Iedereen kan er zijn visie geven, zonder dat het waarheidsgehalte enige belangrijkheid geniet. Immers, als ik morgen schrijf dat over 3 weken de hemel naar beneden stort en ik schrijf er wat pseudowetenschappelijke argumenten bij, dan staat het er op.
    Verder wil ik u er fijntjes op wijzen dat het door u gebruikte stuk natuurlijk niet voor niets is verwijderd. Uw aanname dat de glasvezelexploitanten hier achter zouden zitten lijkt mij een doomscenario en is in mijn optiek nergens op gestaafd.
    Natuurlijk heeft u het recht om uw eigen mening te reflecteren op een website als deze, maar zolang u geen enkel steekhoudend argument kunt geven waarom glasvezel niet door zou moeten gaan, hecht ik, samen met vele anderen weinig waarde aan uw website.
    Succes met uw strijd tegen de vooruitgang.

    ReplyDelete
  7. Uit een onderzoek van TNO is ook naar voren gekomen dat het kabel de komende 10 jaar nog mee kan. Of vertrouwt u wetenschappelijke onderzoeksinstituten ook niet?

    Dat het Wikipedia verhaal evenwichtig en feitelijk juist is, is mij door diverse deskundigen bevestigd. Zelfs door glasvezeladepten met kennis van zaken.

    Als u zorgvuldiger gelezen had, dan had u kunnen lezen dat het helemaal niet mijn doel is om glasvezel tegen te houden.

    Een discussie voeren op basis van feiten, in plaats van blindelings achter een hype aanhollen, dat noem ik pas vooruitgang.

    ReplyDelete
  8. De kabel kan inderdaad de komende 10 jaar nog mee. Nu geen glasvezel, betekent dat we de komende 15 a 20 jaar waarschijnlijk ook geen glasvezel krijgen. Dan lopen we over 10 jaar dus elke dag verder achter. Hoera.. lang leve de vooruitgang.
    Kwestie van vooruitdenken beste webmaster.
    En tsja.. de termen "blindelings" en "hype" zijn door u gebruikte termen die ik persoonlijk niet deel.
    De term "webmasterkortzichtigheid" is in deze in mijn optiek meer gepast.

    ReplyDelete
  9. "Nu geen glasvezel, betekent dat we de komende 15 a 20 jaar waarschijnlijk ook geen glasvezel krijgen."

    Ik ben benieuwd waar u deze informatie vandaan heeft. Ik snap dat de glasvezelaars hier in deze fase van het proces mee dreigen, maar het is echt nergens op gebaseerd.

    Welke technologieën ons over 15-20 jaar ter beschikking staan is voor iedereen koffiedik kijken. Het is niet gezegd, maar wellicht zijn tegen die tijd coax zowel als glasvezel volledig achterhaald.

    Kennelijk wilt u mij graag in het kamp van de tegenstanders van glasvezel duwen. Dat mag, maar het ligt toch iets genuanceerder. Ik raad u aan mijn bijdrages over dit onderwerp nog eens goed te lezen.

    ReplyDelete