22 December 2010

De Glasvezelexpert






Betreft het in de Winterswijkse Weekkrant nog een ingezonden brief, in Achterhoek Nieuws wordt het schaamteloos als een echt artikel gepresenteerd, de waarschuwing dat we in Winterswijk de boot niet mogen missen als het om glasvezel gaat.

Om alles even in de juiste context te zien (de appel valt deze keer wel heel erg dicht bij de boom) het gaat om een stuk van de hand van Gert-Jan Lucas, prominent WB-er, voorzitter van de Stichting Digitale Promotie Winterswijk en...medewerker bij Expert Te Winkel. De heer Lucas waarschuwt dat we ons niet moeten laten leiden door “verhalen die rond gaan”, maar dat we er met z'n allen voor moeten zorgen dat het glasvezelnet er komt. Doen we dat niet, dan worden we net als Neede teruggeworpen in de Middeleeuwen.

Ik heb geen idee over welke verhalen hij het heeft die “rond gaan”, maar ik hoor en zie tot nu toe enkel het éénzijdige verhaal dat ons wijst op alle zogenaamde zegeningen die ons ten deel vallen als we massaal op glasvezel overstappen. Het schreeuwt me aan alle kanten tegemoet, als ik door het dorp loop, als ik de lokale krant opensla, als ik in de brievenbus kijk en als ik de voordeur opendoe. Het tegengeluid hoor en zie ik nauwelijks en is ver weggestopt in obscure niches van het internet.

Als ik niet mee doe met de glasvezelgekte, dan doe ik er mezelf én Winterswijk ernstig te kort mee, aldus Lucas. Internet is namelijk meer dan e-mailen en surfen alleen. Zo schijn ik met het veelvuldig bekijken van filmpjes op Youtube (alleen mogelijk via glasvezel?) de Winterswijkse gemeenschap een enorme dienst te bewijzen. Goh, nooit geweten. Hetzelfde geldt voor het onbeperkt downloaden van films. Wonderlijk.

Is het wel zo goed voor Winterswijk als ik voortaan alleen nog maar op internet mijn boodchappenkarretje vul? Wordt de plaatselijke boekhandel er blij van als ik al mijn leesvoer vanuit de luie stoel bij bol.com bestel? Nee, degenen die er vooral wel bij varen zijn de glasvezelaars zelf...en bedrijven zoals als die waar de heer Lucas voor werkt.

Lucas dicht aan glasvezel een soortgelijke revolutie toe als ooit teweeg gebracht door de wasmachine, de computer en de mobiele telefoon. Het is waar dat met de komst van de wasmachine veel meer vrouwen konden gaan werken. Daarmee was het voor de economie een wellicht nog belangrijkere uitvinding dan de computer. Maar welke radicale veranderingen er ons met de komst van glasvezel te wachten staan, blijft onduidelijk. Lucas komt niet verder dan het noemen van 3D-TV. Een aardige gadget, maar niet iets dat de wereld op zijn kop zal zetten. Wat mij betreft blijft 3D trouwens voorbehouden aan speelfilms op een schijfje. Laat de chirurgische ingrepen van Operatie Kamer TV of de journaalbeelden van een nieuwe hongersnoodramp elders ter wereld alsjeblieft ook in de toekomst in “platte vorm” naar mij toekomen. Het is me al realistisch genoeg zo.

Lucas maakt de denkfout dat onze behoefte aan informatie de komende jaren explosief verder zal groeien. Maar we multi-tasken ons nu - vaak letterlijk - al een ongeluk. Alsof er geen bovengrens is aan wat we menselijk gezien aan informatie kunnen verstouwen. Winstbejag staat voorop, maar de menselijke maat dreigt ernstig uit het oog verloren te raken als het om de nieuwste technische ontwikkelingen gaat. Dat een select klupje van ondernemers financieel heel veel beter wordt van de aanleg van het glasvezelnet, dat geloof ik graag. Maar of het aansluit bij de behoeftes van de gemiddelde burger, waag ik ernstig te betwijfelen.

Lucas probeert met het dealerschap van UPC de schijn van onpartijdigheid hoog te houden, maar ontpopt zich met zijn verhaal toch vooral als vertegenwoordiger van het old boys glasvezelnetwerk. Jarenlang waren de zegeningen van de coax-kabel goed genoeg om televisietoestellen aan de man te brengen. Die formule lijkt uitgewerkt. Met glasvezel hopen de verkopers hun omzet op peil te houden. Op zich legitiem, maar dan moeten daar nog wel, voor zover ze er zijn, de juiste argumenten bij gevonden worden.

1 comment:

  1. Hahahahaha, en dat stond zo in de krant? Dan vrees ik dat zelfs glasvezel niet zal helpen om Neede voor te blijven.

    ReplyDelete