7 November 2010

Glashart? Boterzacht!


Onlangs schoof in Winterswijk de brief en informatiekrant van glasvezelexploitant Glashart door de bus. Glashart wil minstens 40% van de Winterswijkse huishoudens verleiden om voor begin volgend jaar een abonnement te nemen bij één van haar service providers. Deze providers leveren straks op het glasvezelnet hun diensten op het gebied van internet, telefonie en radio/tv. Alleen als de 40% wordt gehaald, zal Glashart glasvezel kostenloos doortrekken tot in uw woning. Als u meedoet tenminste. Wilt u geen abonnement, maar al wel de aansluiting, of wilt u de aansluiting op een later tijdstip, dan zijn daaraan (forse) kosten verbonden.

Glasvezelboeren zoals Glashart zijn met een reclame-offensief bezig dat zijn weerga niet kent. Kosten noch moeite worden gespaard om de digitale snelweg vol te plempen met websites die wijzen op de zegeningen van het nieuwe toverwoord. Zoekmachine Google, dat in de U.S.A. zelf in glasvezelnetwerken investeert, presenteert deze éénzijdige informatie niet toevallig bovenaan in haar zoekresultaten. Geen enkel middel wordt geschuwd om de geesten rijp te maken voor glasvezel.

Ook de Winterswijkse informatiefolder van Glashart is een aaneenschakeling van loze beloftes, bangmakerij, boterzachte beweringen en andere prietpraat, ook wel marketingtechniek genoemd. Het gros van de huishoudens heeft voor nu en voor de komende jaren nl. ruimschoots genoeg aan bestaande netwerken, d.w.z. glasvezel tot aan de wijkkasten, met een verbinding van koper/coax tot aan de woning. Glasvezel tot aan de deur is op dit moment hooguit voor grote bedrijven interessant. Allerlei diensten zoals zorg op afstand, thuiswerken, interactief onderwijs, HD-TV etc. die, als ik de folder moet geloven, uitsluitend aan een 100% glasvezelnet zijn voorbehouden, zijn via bestaande technologie al beschikbaar. Zoals overal in deze wereld: hoe meer je betaalt, hoe meer je krijgt. Dat is bij de bestaande pakketten van een provider als UPC zo en dat zal straks bij die van de providers van Glashart niet anders zijn. De kosten voor het doortrekken van glasvezel tot aan de woning zijn hoog. De prijzen die straks, in combinatie met geleverde diensten en behaalde downloadsnelheden, aan de consument worden doorberekend, zullen hooguit vergelijkbaar zijn met die van bestaande providers. Of hun service en betrouwbaarheid beter is, moet nog maar bewezen worden. Geheide kans bovendien dat van de aanbieders de drie kleine kruimelaars (Kick XL, Lijbrandt en Concepts ICT) in no time door grote broer KPN opgeslokt worden. Hoezo gezonde concurrentie?

De directeur van De Woonplaats steunt in een bijdrage het initiatief van Glashart. Dat glasvezel een materie is waar hij geen kaas van gegeten heeft, is wel duidelijk. Digitale informatie gaat niet met de lichtsnelheid door een glasvezel. Ooit wel eens van de brekingsindex gehoord, meneer Catau? De snelheid van licht in een glasvezel is nagenoeg dezelfde als die van een elektrisch signaal in een koperkabel. Wel is de bandbreedte bij glasvezel veel groter en heeft glasvezel in tegenstelling tot koper geen last van elektromagnetische storingen. Maar dat lezen we dan weer niet. Het door Catau aangehaalde voorbeeld van flatgebouwen in Amsterdam Osdorp deugt niet. Er ligt daar nog geen enkele glasvezel tot aan de woning. De aanleg in bestaande flats brengt bovendien extra problemen met zich mee, problemen waar men voorlopig nog niet uit is.

Kwalijker is dat ook de Winterswijkse wethouder Gommers nadrukkelijk partij kiest voor glasvezel als de enige weg naar de toekomst. Je zou zeggen dat voor een wethouder het publiek belang voorop zou moeten staan. Dus een betaalbare en betrouwbare communicatieverbinding die aansluit bij de behoeften van de inwoners, ongeacht welke technologie daarvoor gebruikt wordt. Maar goed, de gemeente heeft zelf ook al 175.000 euro in het glasvezelnetwerk geïnvesteerd, dat vertroebelt een objectieve en eerlijke kijk op de werkelijkheid. Het digitale gemeenteloket dat straks dankzij glasvezel beschikbaar komt? Dit hebben we allang! De lokale overheid als actieve sponsor van commerciële projecten. Waar kennen we dat van?

Als desondanks een grote groep Winterswijkers straks glasvezel wenst, het zij zo. Ik hoop maar dat de juiste vragen gesteld worden, straks op de informatieavonden of als de colporteurs bij u een voet tussen de deur wringen. Gaat (HD)TV-kijken met glasvezel af van mijn bandbreedte als er tegelijkertijd elders in huis iemand op internet zit? Kan ik straks nog zonder extra kosten op meerdere plaatsen in huis TV kijken? Zulk soort vragen.

Van bestuurders verwacht ik dat ze zich kritisch en onafhankelijk opstellen en dat ze niet zoals tot op heden - geen enkele politieke partij uitgezonderd - als een stel lemmingen achter de eerste beste hype aanhollen.

Naschrift:
Met het verzoek tot plaatsing in week 45 is dit artikel ook als ingezonden brief verstuurd naar de redacties van de Winterswijkse Weekkrant en Achterhoek Nieuws. Helaas is het niet geplaatst. Volgens de redactie van de Winterswijkse Weekkrant was mijn bijdrage te lang voor plaatsing in hun 'papieren' editie. De brief staat wel op hun website. De forse advertenties van Glashart en KPN in beide bladen hebben in de afweging - na ik mag aannemen - geen rol gespeeld.

4 comments:

  1. Wat is er mis met het promoten van glasvezel, niemand kan ontkennen dat het een stap vooruit is, waar de bandbreedte nu nogal eens te wensen overlaat. Dat er glas ligt tussen de wijkcentale's is zeker niet genoeg om de bandbreedte te waarborgen, de zwakste schakel is dan toch de koperdraad.
    Waar haal jij de informatie vandaan dat alle provideres door de KPN opgeslokt gaat worden.

    ReplyDelete
  2. Er is op zich niks tegen het promoten van glasvezel als men zich tenminste tot de feiten zou beperken en niet zo'n hoop onzin zou verkondigen. Glasvezel heeft t.o.v. koper/coax het voordeel van de grotere bandbreedte, daar heb ik in mijn brief ook op gewezen. Alleen zal 95% van de huishoudens die grotere bandbreedte voorlopig en wellicht nooit nodig hebben. En zij die daar wel gebruik van willen maken, zullen daarvoor een meerprijs moeten betalen. KPN heeft inmiddels meer dan driekwart van de DSL-markt in handen. In de loop der jaren zijn daar de meeste concurrerende providers opgekocht, zoals XS4ALL, Het Net, Planet, Telfort, Demon etc. Dat ze dit op de glasvezelmarkt ook gaan doen ligt voor de hand.

    ReplyDelete
  3. eindelijk iemand die het begrepen heeft en door de glasvezel-luchtballon heen prikt. nu nog wachten totdat de politiek wakker wordt en eindelijk beseft dat glasvezel een KPN religie is en je beter met iets anders kunt scoren in plaats van je voor het karretje van KPN en glasvezelboeren te laten spannen.

    meneer elektrik: hoezo "bandbreedte laat nogal eens te wensen over?" Over coaxkabel gaan nu al 140 digitale TV kanalen van 6 Mbps = 720 Mbps,
    plus 800 Mbps internet (per 1000 woningen), plus 32 analoge TV kanalen. Samen is dat meer dan 4.000 Mbps per wijk. Natuurlijk moet je die bandbreedte delen, maar denk je nou echt dat dat bij glasvezel niet hoeft? En dat elke glasvezelklant zijn eigen prive verbinding van 100Mbps naar de AMSIX heeft? Roep geen dingen als je er geen verstand van hebt svp.

    ReplyDelete
  4. Bedankt HW voor de heldere uitleg m.b.t. bandbreedte. Het valt mensen nauwelijks te verwijten dat ze niet goed op de hoogte zijn. Betrouwbare informatie moet je op internet met een lampje zoeken. Zelf vond ik deze discussie op de website van Chelloo (doorgaans zeer kritisch t.a.v. een kabelaar als UPC) zeer verhelderend als het gaat om de voor- en nadelen van glasvezel vs. coax: http://www.chelloo.com/upc/index.php?topic=36104.0;all

    ReplyDelete