10 December 2010

Glass Fiber Fever


Het glass fiber fever waart door Winterswijk. Glasvezel is talk of the town. Er is geen ontkomen meer aan. Servicewinkels en informatiebussen hebben zich in het dorpscentrum genesteld en reclamefolders vallen als dagelijkse kost op onze deurmat. Vooruitlopend op de feestdagen worden potentiële klanten met het weggeven van kerstbomen en vleespakketten verleid tot het aangaan van een overeenkomst bij één van de providers.

De wervingscampagne van de glasvezelaars loopt nog tot 30 januari 2011, maar ik durf hier al wel te voorspellen dat het netwerk in Winterswijk er gaat komen. Of op de einddatum de nagestreefde 40% ook daadwerkelijk gehaald is, is niet zo relevant en zullen ze alleen bij Glashart weten. Gezien de kosten en moeite die in het project zijn gestoken lijkt het me ondenkbaar dat het feestje nog wordt afgeblazen.

Is het erg dat er een glasvezelnet komt? Neuh! Het is maar hoe je het wilt zien. Het zal in ieder geval een concurrende kabelaar als UPC wakker houden. Dat kan de kwaliteit van de door hen geleverde diensten en de prijs die daarvoor betaald moet worden ten goede komen.

Of we glasvezel strikt genomen nodig hebben, waag ik ten zeerste te betwijfelen. Er is in Winterswijk een niet te verontachtzamen groep (met name ouderen) die al deze 'nieuwigheid' sowieso langs zich heen laat gaan en het houdt bij een vaste telefoonaansluiting (meestal KPN) en analoge TV via de kabel (UPC). Wat internet betreft kan het gros van de Winterswijksers prima uit de voeten met ADSL (de sporadische gebruiker) of coax (de modale gebruiker). Voor hoogwaardige TV (digitaal, HD, interactief) en bellen hebben we glasvezel ook al niet persé nodig. Alleen voor extreme gebruikers, grote bedrijven, fanatieke gamers wellicht, zal het meerwaarde hebben.

Voor wat betreft de prijs is glasvezel geen must. Welke technologie we ook omarmen, de prijs van de meest gangbare pakketten komen, afhankelijk van specifieke wensen, ergens uit tussen 40 euro en 60 euro per maand. En of alle diensten die qua prijs, kwaliteit en snelheid nu beloofd worden, straks ook daadwerkelijk worden geleverd, moet uiteraard nog worden afgewacht.

De maximale keuzevrijheid die ons met maar liefst vier providers wordt voorgeschoteld zal een wassen neus blijken te zijn. Ik denk dat het binnen enkele jaren een titanenstrijd gaat worden tussen glasvezelvlegel KPN en coax-kabelaar UPC. Ik zal uitleggen waarom.

Even kort de feiten op een rijtje. Glashart is een joint venture van KPN en Reggefiber. 41 % van de aandelen is in handen van KPN, de rest is van Reggefiber. Reggefiber verzorgt de infrastructuur, m.a.w. het legt de glasvezellijnen in de grond. Je kan pas wat met het glasvezelnetwerk als deze geactiveerd wordt, het zogenaamde 'belichten'. Hiervoor is een operator nodig. In Winterswijk is dat KPN. KPN zorgt er met behulp van speciale apparatuur voor dat er licht en daarmee informatie door de glasvezels stroomt. De providers, de aanbieders van diensten, fungeren als intermediair tussen KPN en klant. Zij krijgen na betaling toegang tot het netwerk, kopen bij KPN allerlei diensten in en verkopen deze door aan de klanten. De providers houden zich bezig met administratie, facturering, helpdesk, marketing etc. De klant tenslotte kiest voor een abonnement bij één van deze providers. In Winterswijk zijn dat Concepts ICT, Kick XL, Lijbrandt en KPN zelf. Met het prijskaartje dat aan zo'n abonnement hangt moeten alle kosten die door de verschillende partijen (Reggefiber + KPN + provider) gemaakt worden, worden gedekt, plus een royale winstmarge voor elk van deze partijen. Was het u ook al opgevallen hoe vaak in deze alinea het woord KPN is gevallen?

Dan nog iets over de achtergrond van de verschillende providers. Lijbrandt is door Glashart (= Reggefiber + KPN) zelf opgericht als aanjager van het glasvezeloffensief. Kick XL, dat zich vooral op de jongere gebruiker richt, was eerder op de ADSL-markt aktief onder de naam Speedlinq, inmiddels overgenomen door.....jawel, KPN. Alleen Concepts ICT lijkt los van KPN te werken, al zijn ook zij volledig afhankelijk van wat ze bij operator KPN kunnen inkopen en dientengevolge beperkt in hetgeen ze de klant te bieden hebben.

Van een concurrentiestrijd tussen de vier providers is niets merkbaar. Dat was toch wel de bedoeling? Sterker, de pakketten van de verschillende aanbieders staan broederlijk naast elkaar in een paginagrote advertentie van Glashart in de Winterswijkse Weekkrant. Uit de advertentie blijkt dat KPN als operator de providers de spelregels oplegt als het gaat om prijs, kwaliteit en productaanbod. Met als gevolg marginale verschillen, met hier en daar een onsje meer of minder. Klein bier.

Het mag dus duidelijk zijn dat in de glasvezelmarkt KPN de spil is waar omheen alles draait. Waar dat toe kan leiden, zien we op de DSL-markt, waar KPN de touwtjes ook al stevig in handen heeft. Nadat eerst allerlei merken als XS4ALL, Telfort, HetNet, Planet en Demon zijn opgekocht worden daar nu over de hele linie prijsverhogingen (in de taal van KPN heet het dat de prijzen zijn vereenvoudigd) op het gebied van telefonie en internet doorgevoerd. De concurrentie is marginaal, alleen Tele2 stribbelt nog tegen, dus klanten hebben de prijsstijgingen maar te slikken. Ze kunnen uiteraard overstappen op een andere techniek, bv. glasvezel, maar zullen daar te zijner tijd in dezelfde fuik lopen. Over een open netwerk gesproken.

Misschien gaan alle mooie beloftes over glasvezel me pas overtuigen als straks de kabels in de grond liggen. Ik hoop het. Maar daar waar glasvezel operationeel is, worden beloofde snelheden vaak niet waargemaakt. Als het om klantvriendelijkheid gaat scoren alle grote telecombedrijven slecht, maar die van KPN het slechtst van allemaal.

1 comment:

  1. Ben ik net met veel moeite van de desperado's van KPN af, zitten ze me weer op de huid met allerlei overbodigs. Nee dank u!!!

    gr. Bert

    ReplyDelete